Strona 11 z 11

Re: DSG 7

: 07 cze 2022, 10:28
autor: Xeor^
floox pisze:
06 cze 2022, 9:00
Panowie,

taki lekki offtopic, ale przyczepa z DMC 1500 + Kodżak przekracza 3,5t. Ile można legalnie targać na kat. B i jak to wygląda w praktyce przy kontroli?

Pzdr Flx
Mój Kodiaq L&K waży 1777kg + 1500 DMC to daje 3277kg, czyli można ciągnąć na B taką przyczepę mam rację?

Re: DSG 7

: 07 cze 2022, 11:44
autor: WuWu
Xeor^ pisze:
07 cze 2022, 10:28
floox pisze:
06 cze 2022, 9:00
Panowie,

taki lekki offtopic, ale przyczepa z DMC 1500 + Kodżak przekracza 3,5t. Ile można legalnie targać na kat. B i jak to wygląda w praktyce przy kontroli?

Pzdr Flx
Mój Kodiaq L&K waży 1777kg + 1500 DMC to daje 3277kg, czyli można ciągnąć na B taką przyczepę mam rację?
Chyba nie. Chyba nadal obowiązują przepisy że DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy. Kluczowe jest nie ile waży kodiaq tylko jakie ma DMC

Re: DSG 7

: 07 cze 2022, 12:04
autor: Xeor^
DMC dla przyczepy jest w rubryce O.1 i wynosi w moim przypadku 2200 kg.

https://autokult.pl/38165,ciagniecie-pr ... e-dmc-1-33

Tam jest napisane, właśnie o tym 1/3:
Wielu kierowców uważa, że hamulec najazdowy spełnia ten warunek i w pewnym sensie można by się z tym zgodzić, jednak ze względu na oddzielne ujęcie go w przepisach i podaniu jako wyjątek, dodatkowo z obostrzeniem w postaci współczynnika stosunku mas 1,33, wyklucza się taką interpretację. Potwierdza to przedstawiciel Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.
Dodatkowo jest tam napisane:
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi.
Czyli:
Okazuje się bowiem, że poza wszystkimi warunkami i tak auto musi mieć dmc o 33 proc. wyższe od dmc przyczepy
DM to jest u mnie 2410kg, czyli mieszczę się w tym nawet ciągnąć przyczepę o DMC 1850 kg. Ja podawając 1777kg miałem na myśli wagę własną pojazdu. Tylko ja nie wiem do końca jak interpretować te dopuszczalne 3500kg, Chodzi o to że załadowany kodiaq z pasażerami (powiedzmy 300kg) plus bagaż 200kg, to daje wagę kodiaq aktualną 2277kg więc przyczepa która zmieści się w tym zakresie to około 1250kg, ale nie wiem czy w razie kontroli Cię zważą czy tylko patrzą na dowód przyczepy i auta.

Re: DSG 7

: 07 cze 2022, 12:28
autor: WuWu
Przy zwykłej kontroli (prędkość, dmuchanie) nie patrzą ale jak będą chcieli to bez wagi sprawdza DMC auta i DMC przyczepy z dokumentów i nie ważne że waży w danej chwili mniej niż DMC. Liczy się suma DMC. A czy komuś sprawdzali stosunek 1/3 to pytanie do pozostałych użytkowników..

Re: DSG 7

: 07 cze 2022, 15:27
autor: Malenstwo8
Sprawa jest prosta.
Przykład:
Waga auta 2000 kg DMC (jest to masa własna auta + załadunek)
Musimy zmieścić się w 3500 kg DMC.
Oznacza to, że przyczepa może mieć max 1500 kg DMC.
DMC - to masa maksymalnie obciążonego pojazdu, który dopuszcza producent.
Wzór jest prosty - 3500 dmc - masa auta dmc = masa dmc przyczepy.
Kontrola będzie traktowała zestaw na podstawie dmc, czyli przyjmą, że auto jest na maxa załadowane i przyczepa również.
Nie ma za co ;)

Re: DSG 7

: 08 cze 2022, 8:33
autor: bubuś
Jest dokładnie tak, jak pisał @Malenstwo8, czyli wg symboliki dowodów rejestracyjnych (DR) auta i przyczepy, uprawnienia i ograniczenia w holowaniu przyczepy wynikają z danych:
-dla kat. B - poz. F1 z DR auta + poz. F1 z DR przyczepy =< zestaw do 3500kg,
-dla kat B+E - od 2001kg auta (bo 2000 auta+1500kg przyczepy spełnia wymóg 1,33) do 3500kg auta + do 3500kg przyczepy dzielone przez 1,33 =>zestaw od 3501 do max 6132kg.

Re: DSG 7

: 11 lip 2022, 13:27
autor: floox
Trzeba przyznać, że te przepisy są zdrowo popieprzone.

W każdym razie już wiem wszystko i ze względu na koszt dorobienia B+E vs. potrzeba jego posiadania raczej to sobie odpuszczę.

Pozdrawiam Flx