Ogumienie całoroczne

Dyskusje na temat Škody Kodiaq I generacji (2016-2024)
Xeor^
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2021, 12:08
Samochód: Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Xeor^ »

Zostawię wam ten artykuł (on chyba jest z sierpnia 2020): https://autokult.pl/38410,adac-sprawdzi ... chwycajace cytując fragment z artykułu:
Takie opony to coraz częstszy wybór do małych miejskich modeli, którymi nie wybierzemy się na wakacje na upalne południe Europy, a zimą nie udamy się nimi w góry. Osobom, które mają większe i cięższe samochody, a na dodatek zamierzają wykorzystywać ich potencjał w każdych warunkach pogodowych, nic nie zastąpi opon sezonowych.
oraz moją wypowiedź z innego wątku
Xeor^ pisze:
21 sty 2022, 8:25
Ja w wynajetym miałem caloroczne, też nie polecam. 4x4 przyspiesza lepiej i jedzie lepiej, ale hamuje tak samo, a czasami te 20cm może zrobić różnice czy wyhamujesz przed pasami czy wpadniesz na farbę na pasach i sciągniesz dzieciaka.

Dodatkowo jak co pół kroku zmieniasz to kontrolujesz systematycznie stan opon co 6 miesiecy, a jak już masz zalozone na stale to nie pamieta się o tym.

Wolę dwa komplety opon na 4 lata niz jeden komplet calorocznych na dwa lata, rożnica w kosztach znikoma.

To tylko moja subiektywna opinia, każdy zrobi jak chce, ale nawet dla zimowek np debica kontra continental to byla różnica w hamowaniu około 3-4m, to jest dlugość samochodu. Wiec caloroczne nawet jakby mialy 0,5m dluższą drogę od dobrych zimowek, to jest przepaść, nie chodzi o jazdę tylko o hamowanie gdzie kazdy cm robi rożnicę.
Zastanawiałem się czy nie zainwestować (pomimo że nie jestem zwolennikiem całorocznych) żeby jednak nie jeździć na wymianę i zaoszczędzić kasę (opony z nowego auta można sprzedać), ale patrząc że na suchym asfalcie referencyjna opona letnia ma drogę hamowania mniejszą o 6,5m od całorocznej (na mokrym ma krótszą w przypadku Bridgestone o 4m) to wolę sezonowe opony.

A konkretniej z tego względu, że jak jest mokro to automatycznie jeździmy spokojniej. Z tego co patrzę to w przypadkach krytycznych jak trzeba hamować awaryjnie to opona zimowa i opona letnia ma o kilka metrów lepszą drogę hamowania nie licząc jednych opon całorocznych vs opon letnich na mokrym.



Sponsor

Re: Ogumienie całoroczne

Sponsor


BigDaddy
Posty: 204
Rejestracja: 14 sie 2021, 13:24
Lokalizacja: Szczecin
Samochód: Kodiaq Sportline FL 2022 1,5 TSI manual

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: BigDaddy »

Xeor^ pisze:
21 sty 2022, 12:41
ale patrząc że na suchym asfalcie referencyjna opona letnia ma drogę hamowania mniejszą o 6,5m od całorocznej (na mokrym ma krótszą w przypadku Bridgestone o 4m) to wolę sezonowe opony.
Sprytnie nie napisałeś, że te 6,5 metra gorzej to najlepsza z testowanych sezonowych, najgorsza to już 13 metrów. Czyli w pierwszym przypadku ja zatrzymam się przed przejściem a ty za. Fantastiko. Drugi przypadek nawet nie biorę pod uwagę. Oczywiście kupując opony będziesz wiedział które to te lepsze a które gorsze.
Pozostałych testów nawet szkoda komentować, w którymś przypadku gorsza zatrzymała się 50% dalej niż referencyjna 😀. A testowane były tylko markowe, o nie premium, nie średniakach ale o budżetowych nawet nie piszą, tam byłyby wyniki 😀

Rozbraja mnie jeszcze dyskusja ile to śniegu pada zimą. No a jak jednak napada to zostaniesz w domu czy i tak pojedziesz? Wolno ale bezpiecznie? 😀

Xeor^
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2021, 12:08
Samochód: Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Xeor^ »

BigDaddy pisze:
21 sty 2022, 14:12
Sprytnie nie napisałeś, że te 6,5 metra gorzej to najlepsza z testowanych sezonowych, najgorsza to już 13 metrów.
"Sprytnie" czyli masz na myśli to że chciałem faworyzować opony całoroczne? Wręcz przeciwnie, jestem za oponami zmienianymi co sezon. Dlatego dałem link do artykułu żeby każdy sam sobie to ocenił, nie do końca rozumiem przytyk z Twojej strony. :P

Xeor^
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2021, 12:08
Samochód: Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Xeor^ »

"Wolę opony sezonowe" to nie są opony wielosezonowe, wydaje mi się że źle przeczytałeś moją wypowiedź. ;)

BigDaddy
Posty: 204
Rejestracja: 14 sie 2021, 13:24
Lokalizacja: Szczecin
Samochód: Kodiaq Sportline FL 2022 1,5 TSI manual

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: BigDaddy »

@Xeor No faktycznie pogubiłem się czytając wątek z wielokrotnymi cytatami. Sorki, kieruję wpis do twoich oponentów.

Jaco
Posty: 124
Rejestracja: 07 lis 2021, 21:16
Samochód: Skoda, Superb, 2.0TSI

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Jaco »

Pamiętajcie że caloroczne opony premium mają zgode(certyfikat) na używanie ich w krajach gdzie jest obowiązek posiadania opony zimoweej w zimie. Ja w moim RS będę zakładał właśnie takie. Mam obecnie w 2x autach, dalsza rodzina tez ma i chwali. Takie opony premium i tak są lepsze niż standardowe zimówki szarego Kowalskiego.

Xeor^
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2021, 12:08
Samochód: Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Xeor^ »

Jaco pisze:
21 sty 2022, 15:13
Pamiętajcie że caloroczne opony premium mają zgode(certyfikat) na używanie ich w krajach gdzie jest obowiązek posiadania opony zimoweej w zimie. Ja w moim RS będę zakładał właśnie takie. Mam obecnie w 2x autach, dalsza rodzina tez ma i chwali. Takie opony premium i tak są lepsze niż standardowe zimówki szarego Kowalskiego.
A jakie macie modele opon? Jak to wygląda np. po dwóch zimach i ile km zrobiłeś? Ja osobiście zastanawiam się tak jak pisałem na MCC 2:


Bo moje przebiegi to będzie około 7 tys rocznie i chciałem takie opony wymieniać np. co 2,5 roku a używane puszczać dalej.

Xeor^
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2021, 12:08
Samochód: Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Xeor^ »

Czytam sobie przez Was testy i inne fora dotyczące tych opon i znalazłem bardzo mądrą moim zdaniem wypowiedź użytkownika "Mataj" z forum Volvo:
Testy testami, tu z autobildu: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Pomijając wykresy, których skalowanie przypomina skalowanie słupków poparcia partii w Wiadomościach i Faktach, to zastanawia mnie kwestia mokrych nawierzchni - wg tego testu CC jest super, a wg innych testów ta opona ma spore problemy z Aqua Planingiem.

I tu trochę przydługi wywód z rozważaniami, do 11 stron dyskusji:

Sam byłem zwolennikiem opon sezonowych, do czasu (btw. teraz broń Boże nie jestem ich przeciwnikiem, po prostu przestałem negować użytkowanie opon wielosezonowych), dlaczego?

Biorąc pod uwagę warunki w jakich opony są wykorzystywane w Polsce (klimat) i w miastach (odśnieżanie) to opony pracują w dużej mierze właśnie w środowisku mokrym (nie wiem jak wy, ale ja nie pamiętam "złotej polskiej jesieni"). Śnieg to ekstremum, w którym niezwykle rzadko zdarza mi się jechać (nie mylić z "wyjeżdżać spod domu"), gdzie opona naprawdę dużo pracuje w śniegu.

Tu uwaga do piewców opon sezonowych (zimowych) - sprawdźcie sobie jak zimówki zachowują się na mokrym asfalcie (w jakimkolwiek teście, nawet nie tym przytoczonym przeze mnie). Teraz zastanówcie się ile czasu na ekspresówce, czy to w mieście jedziecie po mokrym asfalcie, a ile w śniegu. OK! To może ździebko inaczej wygląda w górach czy na Suwalszczyźnie, ale Mazowsze, Pomorze, Zachodniopomorskie? Zwłaszcza listopad/grudzień (kiedy temperatury w zasadzie nie spadają poniżej 0, a jest mokro) oraz marzec-maj (kiedy temperatury oscylują w okolicy 0 nad ranem, a później idą w górę i jeździcie po mokrym), czyli wtedy kiedy powinniście jeszcze jeździć na zimówkach (bo temperatura), ale zimówki pracują bardzo źle (bo mokro).

Opona zimowa jest bezapelacyjnie lepsza zimą, w śnieżnych warunkach, które.... które występują w Polsce w dużej części kraju, może sumarycznie 1-2 miesiące. Co przez pozostałe 2? Zimówki bardziej przeszkadzają niż pomagają. Niestety tego wyeliminować się nie da, bo te 1-2 miesiące nie są nieprzerwanym okresem, tylko 2 tygodnie śniegu, 2 ciapa i deszcz, później znów 2 tygodnie śniegu i znów deszcz. W pozostałe 8 miesięcy używamy letnich.

Jaki wniosek? Argument o tym, że dedykowane opony są dobre, bo są dedykowane, jest ułomny, bo w zimie (tej oponiarskiej od 01 grudnia do 30 kwietnia) bardzo często używacie opon, które nie powinny być używane do takich warunków, w jakich jeździcie. Zatem argument, "jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" można zbić argumentem - lepsze coś do wszystkiego, niż coś używane niezgodnie z przeznaczeniem. Suma summarum "średnia" opona do "średnich" warunków może lepiej spełniać swoją rolę. ;)
I to mnie chyba przekonuje, żeby pierwszy raz w życiu spróbować opon całorocznych, ale z zastrzeżeniem że przez 2-3 lata nie zrobię na nich więcej niż ~20k.

Jaco
Posty: 124
Rejestracja: 07 lis 2021, 21:16
Samochód: Skoda, Superb, 2.0TSI

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Jaco »

Xeor^ pisze:
21 sty 2022, 15:16
Jaco pisze:
21 sty 2022, 15:13
Pamiętajcie że caloroczne opony premium mają zgode(certyfikat) na używanie ich w krajach gdzie jest obowiązek posiadania opony zimoweej w zimie. Ja w moim RS będę zakładał właśnie takie. Mam obecnie w 2x autach, dalsza rodzina tez ma i chwali. Takie opony premium i tak są lepsze niż standardowe zimówki szarego Kowalskiego.
A jakie macie modele opon? Jak to wygląda np. po dwóch zimach i ile km zrobiłeś? Ja osobiście zastanawiam się tak jak pisałem na MCC 2:


Bo moje przebiegi to będzie około 7 tys rocznie i chciałem takie opony wymieniać np. co 2,5 roku a używane puszczać dalej.
Ja mam na superbie już 61tys km zrobione i mają 4 lata. Dzisiaj i wczoraj pod domem we Wrocławiu bezproblemowo ze śniegu mnie wyciągnęły. w drugim aucie mam podobny przebieg ale już ponad 5 lat i tutaj powoli myślę o zmianie na nowe, ale bardziej dlatego że są stare niż że zużyte. Na obu autach mam crossclimaty, drogie ale działają, są ciche a na mokrym wydaje mi się że aż się wgryzają w asfalt. W obu autach tak mniej więcej po dwóch-trzech latach zamieniałem tył z przodem.

Xeor^
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2021, 12:08
Samochód: Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K

Re: Ogumienie całoroczne

Post autor: Xeor^ »

Zobaczcie sobie jeszcze ten odcinek, to chyba pokaże każdemu co by wolał:


Ja osobiście jeszcze się zastanawiam co wybrać, wielosezonowe dają radę, ale trzeba bardziej uważać jak będzie bardzo duży śnieg, a sezonowe trzeba wymieniać, mam jeszcze czas żeby zdecydować do odbioru auta.

ODPOWIEDZ