FrontAssist opiera się głównie albo wyłącznie na kamerze. Obraz analizuje specjalny algorytm sztucznej inteligencji. Jest tylko kilka firm, które to dostarczają na świecie. Ogólnie SI jest trenowania poprzez pokazywanie jej odpowiednich testowych obrazów. W ten sposób uczy się rozpoznawać samochody i inne pojazdy, a także ludzi. Do tego dochodzą algorytmy pozwalające oceniać kolizyjność kursu i prędkość zbliżania się. Na tej bazie system podejmuje decyzję o działaniu.
I oczywiście to czasem zadziała lepiej czasem gorzej. Nie da się dokładnie określić dlaczego w danej sytuacji algorytm np. nie rozpoznał człowieka.
Sądzę, ze w trakcie produkcji tego układu wersja firmware zawierającego algorytm wnioskujący często się zmienia. Sprzęt pewnie o wiele rzadziej, ale też jakość kamery, czy szybkość procesora mocno wpływają na działanie tego systemu.
Efekt jest taki, że działanie tego systemu różni się w zależności od daty produkcji danego egzemplarza. Serwis też może wgrać nowszą wersję.
Na początku ludzie zgłaszali stosunkowo częste niepotrzebne aktywowania systemu. Teraz wygląda na to, że raczej za rzadko reaguje.
U mnie (2 lata mam Kodiaqa) kilkanaście albo kilkadziesiąt razy zadziałał we właściwej sytuacji, z tego chyba parę razy sam mógłbym juz nie wyhamować (zazwyczaj działa razem ze mną). Raz czy dwa ostrzegał mnie, ale w mojej ocenie bezpodstawnie. W tych sytuacjach jednak sam nie hamował. Czyli ogólnie w moim przypadku system okazał się przydatny i nie przeszkadza. Czy zdarzały się sytuację gdy teoretycznie powinien zadziałać a nie zadziałał? Tak, na pewno, ale to tylko pomoc nie autopilot. Nie próbuje na nim polegać, jest tylko dodatkowym zabezpieczeniem
Front Assist - awaryjne hamowanie
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
Aha, jeszcze dwie ciekawostki.
1. Czasem podczas jazdy w trochę luźniejszym korku na tempomacie ACC zdarzało się, że interweniował FrontAssist. Radar widział miejsce a miał np ustawione 80km/h i dawał buta. W tym czasie samochód poprzedzający hamował ostro i mógłby być bum - z winy tempomatu. Gdyby nie FrontAssist.
2. W Warszawie w tunelu Wisłostrady jadąc w korku lewym pasem na północ wielokrotnie ale nie zawsze występował błąd systemu FrontAssist. Nie wiem czy to specyficzny układ wizualny czy jakieś zakłócenia z tunelu metra ale nigdzie indziej taki błąd nie występuje. Poza oczywistymi sytuacjami typu ulewa czy zamieć czy brudna szyba.
1. Czasem podczas jazdy w trochę luźniejszym korku na tempomacie ACC zdarzało się, że interweniował FrontAssist. Radar widział miejsce a miał np ustawione 80km/h i dawał buta. W tym czasie samochód poprzedzający hamował ostro i mógłby być bum - z winy tempomatu. Gdyby nie FrontAssist.
2. W Warszawie w tunelu Wisłostrady jadąc w korku lewym pasem na północ wielokrotnie ale nie zawsze występował błąd systemu FrontAssist. Nie wiem czy to specyficzny układ wizualny czy jakieś zakłócenia z tunelu metra ale nigdzie indziej taki błąd nie występuje. Poza oczywistymi sytuacjami typu ulewa czy zamieć czy brudna szyba.
-
- Administrator
- Posty: 1392
- Rejestracja: 09 lis 2016, 12:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Volvo V90
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
O ile mi dobrze wiadomo, to jest to lidar, nie zwykła kamera.
Twój znajomy posiada albo zastanawia się nad zakupem Kodiaqa? Daj mu znać o naszym forum!
- stingerA6
- Posty: 2028
- Rejestracja: 21 maja 2018, 21:19
- Lokalizacja: Lubuskie
- Samochód: Bardzo Mocarny Wagon - prawie Kodiaq
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
Ja też o lidarze słyszałem a nie kamerze
"Forum to nie agencja towarzyska.....wszystkim nie dogodzimy"
"Niektórzy pędzą na złamanie karku, aż ciężko ich nieraz wyprzedzić."
"Niektórzy pędzą na złamanie karku, aż ciężko ich nieraz wyprzedzić."
- MałGorzata
- Posty: 2888
- Rejestracja: 09 lip 2017, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Samochód: (Kodiaq Style 2.0 TSI 4x4 7DSG) -> -> -> Enyaq 60
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
Myślę, że to skrót myślowy. Potocznie mówimy na to okienko "kamera".
----
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
-
- Posty: 1123
- Rejestracja: 29 mar 2019, 9:10
- Lokalizacja: 3City/Swiat
- Samochód: BMW X1 + Kodiaq 2.0 TDI L&K
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
Lidar? Co to?
My mówimy "radar".
My mówimy "radar".
Najpiekniejszy Laurin & Klement w PL.
- MałGorzata
- Posty: 2888
- Rejestracja: 09 lip 2017, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Samochód: (Kodiaq Style 2.0 TSI 4x4 7DSG) -> -> -> Enyaq 60
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
radar jest RAdiowy a lidar LIghtowy to znaczy świetlny
----
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
Nie jest to lidar. Lidara póki co nawet Tesle nie mają. Lidar skanuje otoczenie promieniem lasera i za pomocą odbić między odległość od otaczających obiektów. Seryjnie w samochodach nie jest jeszcze stosowane. Cześć producentow (np. Subaru) stosuje kamery podwójne dające obraz stereoskopowy. Pozwala to też ocenić odległość obiektów. W markach Premium bywa też (za dopłatą ) stosowana kamera na podczerwień (pasywna lub aktywna - z reflektorem na podczerwień). To poprawia wykrywanie zwierząt, pieszych i pomaga w warunkach pogorszonej widoczności.
Radar stosowany jest przez tempomat aktywny. Może z niego korzystać też FrontAssist, ale on nie daje zbyt precyzyjnych informacji, więc tylko pomocniczo.
Z ciekawostek. Znajomy jeżdżący BMW miał takie sytuacje, że system ostrzegał go przed wjechaniem w pieszego, który był w autobusie;) Miał kamerkę na podczerwień.
Radar stosowany jest przez tempomat aktywny. Może z niego korzystać też FrontAssist, ale on nie daje zbyt precyzyjnych informacji, więc tylko pomocniczo.
Z ciekawostek. Znajomy jeżdżący BMW miał takie sytuacje, że system ostrzegał go przed wjechaniem w pieszego, który był w autobusie;) Miał kamerkę na podczerwień.
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
I jeszcze jedna kwestia związana z FrontAssist. Taki system musi oceniać czy kierowca prowadzi świadomie i aktywnie, czy się zagapił. Jeśli się zagapił reaguje, jeśli prowadzi aktywnie nie powinien reagować. Nie chcemy żeby przeszkadzał nam w tych bardziej niebezpiecznych manewrach. Dlatego też ciężko go przetestować.
-
- Posty: 1123
- Rejestracja: 29 mar 2019, 9:10
- Lokalizacja: 3City/Swiat
- Samochód: BMW X1 + Kodiaq 2.0 TDI L&K
Re: Front Assist - awaryjne hamowanie
To z czego Twoim zdaniem korzysta FA?
Z kamery, która nie potrafi ocenić odległości?
To znajomy miał coś zepsutego - trzy lata miałem BMW z w/w systemem ostrzegania i nigdy nic takiego się nie stało.
Z kamery, która nie potrafi ocenić odległości?
To znajomy miał coś zepsutego - trzy lata miałem BMW z w/w systemem ostrzegania i nigdy nic takiego się nie stało.
Najpiekniejszy Laurin & Klement w PL.