Było już kilka tematów o ciągnięciu Kodiaqiem przyczepy, ale mam wrażenie że żaden nie poruszył podstawowych aspektów. W tym wymagań (auta i kierowcy) oraz ograniczeń.
Na początek założenia:
- mam PJ kat B (bez E)
- Kodiaq 2.0 TSI, DSG, 7-osobowy - auto ma maks. masę całkowitą (F.1) 2463 kg, dop. masę całkowitą zespołu pojazdów (F.3) 4463 kg, masa własna pojazdu (G) 1829 kg
I teraz pytanie - jaką przyczepę mogę ciągnąć ?
W przypadku przyczepy lekkiej (bez hamulca) sprawa jest prosta - max. przyczepę o masie 750 kg (wpis w dowodzie rejestracyjnym na pozycji O.2).
Ale w przypadku przyczepy innej (z hamulcem) sprawa jest bardziej skomplikowana. Zgodnie z moją wiedzą (bardzo proszę o poprawienie jeżeli gdzieś zbłądziłem) musimy uwzględnić 3 aspekty:
1. Warunki techniczne auta
Zgodnie z warunkami homologacji (i wpisem w dowodzie rejestracyjnym) auto może ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie (O.1) 2000 kg
2. Współczynnik 1.33
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. Dz. U. 03.32.262 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia określa, że stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1. (DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy)
Zgodnie z tym współczynnikiem dla mojego auta (DMC 2463 kg) teoretycznie przyczepa mogłaby ważyć 1852 kg.
3. Moje uprawnienia
Ponieważ mam PJ kat B (bez E), mogę prowadzić pojazd (lub zespół pojazdów) o DMC 3500 kg. Skoro samo auto ma DMC 2463, to na przyczepę zostaje tylko 1037 kg.
Co zrobić ?
Wartość 1037 kg praktycznie wyklucza wszelkie przyczepy kempingowe.
Co więc można zrobić ?
A: Zrobić kategorię B+E (co gorąco polecam wszystkim planującym wyprawy z przyczepami)
B: Zrobić świadectwo kwalifikacji B96 (wystarczy zaliczyć egzamin praktyczny z manewrowania przyczepą)
Opcja B podniesie DMC zestawu do 4250 kg. Czyli w moim przypadku umożliwi ciągnięcie przyczepy o DMC 1787 kg.
Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
- MałGorzata
- Posty: 2886
- Rejestracja: 09 lip 2017, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Samochód: (Kodiaq Style 2.0 TSI 4x4 7DSG) -> -> -> Enyaq 60
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Kategoria B: przyczepa lekka (DMC750kg) Łączne DMC 4250kg
Kategoria B96: każda przyczepa zgodna z możliwościami holownika. Łączne DMC 4250kg
Kategoria B+E: każda przyczepa j.w. Łączne DMC 7000kg
Kategoria B96: każda przyczepa zgodna z możliwościami holownika. Łączne DMC 4250kg
Kategoria B+E: każda przyczepa j.w. Łączne DMC 7000kg
----
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
-
- Posty: 94
- Rejestracja: 24 gru 2019, 22:23
- Lokalizacja: Olkusz
- Samochód: Kodiaq Style 2.0 TSI, 4x4 DSG
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Kategoria B: przyczepa lekka (DMC750kg) Łączne DMC 4250kg lub przyczepa cięższa niż 750 kg, ale DMC zestawu do 3500 kgMałGorzata pisze: ↑07 mar 2020, 21:46Kategoria B: przyczepa lekka (DMC750kg) Łączne DMC 4250kg
Kategoria B96: każda przyczepa zgodna z możliwościami holownika. Łączne DMC 4250kg
Kategoria B+E: każda przyczepa j.w. Łączne DMC 7000kg
Nie bierz pod uwagę iej opcji, niż "A" - rób E do B i masz spokój. Pozostałe aspekty odczytałeś dobrze, a nawet (co nie ukrywam jestem zdziwiony, bo mało kto o tym wie) ten o współczynniku 1,33 -> z jedną różnicą -> dotyczy on TYLKO I WYŁĄCZNIE przyczep z hamulcem najazdowym, bo jest on traktowany przez Polskie prawo jak hamulec ułomny (no cóż, cała Europa się myli, to my mamy rację). Co gorsze, wg. mojej wiedzy współczynnik ten występuje tylko i wyłącznie w PolsceSlawekW pisze: ↑07 mar 2020, 21:40Co zrobić ?
Wartość 1037 kg praktycznie wyklucza wszelkie przyczepy kempingowe.
Co więc można zrobić ?
A: Zrobić kategorię B+E (co gorąco polecam wszystkim planującym wyprawy z przyczepami)
B: Zrobić świadectwo kwalifikacji B96 (wystarczy zaliczyć egzamin praktyczny z manewrowania przyczepą)
Opcja B podniesie DMC zestawu do 4250 kg. Czyli w moim przypadku umożliwi ciągnięcie przyczepy o DMC 1787 kg.
PS. Pamiętaj jeszcze, że jak przekroczysz chociaż o 1 kg magiczną barierę 3500 kg dla zespołu pojazdów (DMC), to dopada Ciebie konieczność zakupu VIATOLA!
SEBA
www.pozytywni.info
www.pozytywni.info
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 24 wrz 2018, 21:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Kodiaq Style 2.0 TSI
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Właśnie mam dylemat - zasadniczo doskonale wiem, że kat. B+E rozwiązuje większość problemów i warto ją zrobić.
Jednak w przypadku ciągnięcia przyczepy Kodiaqiem różnica praktyczna pomiędzy B96 a B+E to tylko 65 kg na korzyść tej drugiej opcji.
A "szybka ścieżka" w postaci kilku nieobowiązkowych lekcji jazdy z przyczepą oraz sam egzamin praktyczny kuszą - chciałbym pojechać na majówkę z ogonem
- MałGorzata
- Posty: 2886
- Rejestracja: 09 lip 2017, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Samochód: (Kodiaq Style 2.0 TSI 4x4 7DSG) -> -> -> Enyaq 60
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Rożnica w cenie pomiędzy B+E a B96 to różnica w cenie kursu około 1000-1200 zł. Egzamin praktyczny jest ten sam.
----
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER
-
- Posty: 94
- Rejestracja: 24 gru 2019, 22:23
- Lokalizacja: Olkusz
- Samochód: Kodiaq Style 2.0 TSI, 4x4 DSG
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Uwierz mi, rób B+E -> na kursie dowiesz się jak zdać egzamin. Osoby, które podchodzą do egzaminu na B96 w większości nie zdają, bo nie są przygotowane do tego co na nim jest.SlawekW pisze: ↑08 mar 2020, 20:26Właśnie mam dylemat - zasadniczo doskonale wiem, że kat. B+E rozwiązuje większość problemów i warto ją zrobić.
Jednak w przypadku ciągnięcia przyczepy Kodiaqiem różnica praktyczna pomiędzy B96 a B+E to tylko 65 kg na korzyść tej drugiej opcji.
A "szybka ścieżka" w postaci kilku nieobowiązkowych lekcji jazdy z przyczepą oraz sam egzamin praktyczny kuszą - chciałbym pojechać na majówkę z ogonem
Ja kurs + egzamin zrobiłem w sumie w niecały miesiąc, ale później drugi egzamin po 2 tygodniach (pomyliłem na placu garaże i wjechałem nie do tego co potrzeba )
Tu masz statystyki z Warszawy ->https://www.word.waw.pl/egzaminy/statystyka-zdawalnosci
Katowice - 1 półrocze 2019 roku:
Kategoria BE 60,63 %
Kategoria B96 37,04 %
SEBA
www.pozytywni.info
www.pozytywni.info
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Tak jak wszyscy piszą - rób B+E i po temacie. Też się kiedyś zastanawiałem na B96 ale zrobisz B+E i spokój. Na kursie jest 15h, do B96 i tak musisz wykupić kilka h aby dowiedzieć się o co tam u Ciebie lokalnie w WORDzie sie dzieje, na co zwracają uwagę itp. itd.
Gdyby w Polsce B96 bylo tak jak w niektórych krajach że tylko robisz kurs i bez żadnego egzaminu dostajesz uprawnienia to może miałoby to sens, a tak u nas egzamin ten sam na B96 i na B+E.
Gdyby w Polsce B96 bylo tak jak w niektórych krajach że tylko robisz kurs i bez żadnego egzaminu dostajesz uprawnienia to może miałoby to sens, a tak u nas egzamin ten sam na B96 i na B+E.
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Rób B+E ! Tez musiałem zwiększyć swoje uprawnienia i przystosować do Kodiaqa, i zrobiłem pełne uprawnienia zamiast B96 i nie żałuje. Uważam że nie będzie łatwo zdać B96 bez przygotowania jakie daje kurs na B+E. Zrobisz takie uprawnienia i na całe życie masz spokój niezależnie jakie auto w przyszłości kupisz.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Posty: 85
- Rejestracja: 14 kwie 2017, 8:08
- Lokalizacja: Skierniewice
- Samochód: Kodiaq 2.0 tdi 140 KW
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Kilkakrotnie pada okreslenie kurs... kurs jest tylko praktyczny, nie ma zajęc teoretycznych... roznica w cenie nie bedzie aż tak wielka, żeby zrobić garaż tyłem chwilę i tak trzeba pojezdzic po placu
-
- Posty: 646
- Rejestracja: 04 lut 2018, 10:28
- Lokalizacja: Polska
- Samochód: był Kodiaq Style 2,0 TDI 140kW, 4x4, DSG + dodatki
Re: Kodiaq i przyczepa - wymagania / ograniczenia
Ja bym powiedział, że trzeba tych chwilek poświęcić na placu trochę więcej, albo i nawet dużo, by na egzaminie bez problemu tyłem wpasować się zestawem do garażu.
Ćwiczenie tej umiejętności się przydać może w przyszłości, np. w sytuacji, jaka mnie spotkała w 2018 r. (musiałem wycofać 12,5 m. zestawem w dróżkę odchodzącą pod kątem ok. 120-130 stopni) https://photos.app.goo.gl/lXrl0HQTRchvnLBf1
Follow your dreams
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!