tomek000 pisze: ↑07 sty 2021, 19:28
bubuś pisze: ↑04 sty 2021, 9:02
Jakie macie napięcie spoczynkowe (np. po nocnym postoju) na klemach akumulatora?
Czy można odpiąć tę kostkę przy module inteligentnego ładowania, znajdującą się na ujemnej klemie? Od czego ona jest?
Sprawdziłem właśnie, auto stoi od 24h jest 12.2V mało... wczoraj była trasa 100 + 100km 2.5h jazdy i generalnie w ostatnich 2 tygodniach 1,3kkm na trasach 100-200km, aku powinien być wg mnie naładowany a nie jest.
Z tego co gdzieś czytałem odpięcie kostki wyłącza to inteligentne ładowanie.
Ty jakie masz napięcie na aku po nocy?
Twoje dane z pomiaru mogą wskazywać, że Kodiaq tak ma fabrycznie, czyli, by baterię/kierowcę, jak najprędzej szlag trafił.
Zadałem pytanie o poziom napięcia, gdyż po śmierci akumulatora VARTA, wstawiłem nową baterię (przypomnę Yuasa YBX9096 12V 70Ah 760A).
Przed jej zamocowaniem zmierzyłem napięcie na klemach i wynosiło ono 12,5V (nie mierzyłem naładowania prądem).
Po adaptacji akumulatora w zaprzyjaźnionym zakładzie, przez kilka dni nie mierzyłem napięcia, będąc przekonanym, że będzie ono właściwe, czyli w granicach 12,4-12,6V.
Jakież było moje zdumienie, gdy zmierzyłem ledwie 12,0V. Czy to po jedno lub dwu dniowym postoju, zawsze było 120V. Akumulator niedoładowany, a tego AGM nie lubią.
Fakt, że w trasy obecnie nie jeżdżę, kręcę się wokół komina 5-20 km. Więc bateria może być niedoładowana. Ale, zwracało moją uwagę, iż po ok. 3 km jazdy motor na światłach mi gasł, a po powrocie na parking napięcie wynosiło 12,4-12,5V. Upływ prądu mierzony po 30 minutach nadal wynosi 30-40 miliamperów, czyli jest w normie (mam autoalarm).
Myślałem, że mnie szlag trafi. Ponownie pojechałem do kolegi, który adaptował akumulator, orzekł, że z elektroniką sterującą ładowaniem jest wszystko OK, a czemu napięcie spada na postoju mimo braku wyraźnego upływu prądu nie jest w stanie odpowiedzieć.
Zalecił mi przeprowadzenie testu polegającego na: naładowaniu baterii do pełna, postawieniu furmanki na parking, odpięcie klem na 24h, by upewnić się, że bateria nie ulega samorozładowaniu. Jeśli będzie OK, to mam akumulator zabrać do domu, naładować do pełna i spróbować go rozładowywać żarówką i zobaczyć po jakim czasie spadnie napięcie o 0,5V (żarówką 55W 12V rozładowuję okresowo akumulator AMG 100Ah z systemu fotowoltaicznego mojej przyczepy kempingowej i potrzebuję ok. 5 h na spadek napięcia o 0,5V, z 12,5V). Wynik porównać z tym z akumulatora z przyczepy (średnio licząc powinno oscylować wokół 3,5-4,0h)
Dla pewności, dla oceny stanu akumulatora kupiłem amatorski tester akumulatorów (model Konnwei KW600).
Dzisiaj zaczynam zabawę.