Silnik elektryczny, rzeczywista emisja CO2 w Polsce
: 05 lut 2019, 12:51
W temacie napisałem, że w Polsce bo 75% energii pochodzi z wungla (niecale 50% kamienny, 30% brunatny). Ponizej fajny link, ktory pokazuje emisje na biezaco, aktualizacja co 15 min:
https://www.electricitymap.org/?page=co ... tryCode=PL
Emisja okolo 650g CO2 na kWh (nawet wiecej - 800g CO2 ale zostanmy przy 650g)
No to wezmy jakas hybryde dla przykladu, niech to bedzie Toyota Prius Plug-in Hybrid:
Prius w benzynie (zwykla Hybryda):
Sr. spalanie: 4.6l
Emisja: 136 g CO2 / km czyli 13.6 kg na 100 km
Prius Plug-in Hybrid (122 KM):
Sr. spalanie: 1.2l/100km
Emisja: 28g CO2 / km
Zasieg: 50km
Emisja na odcinku 100km z samej benzyny : 100km x 28g = 2,8 kg CO2
Trzeba teraz naladowac baterie 2x (bo zasieg 50km):
Pojemnosc baterii: 4,4 kWh
No to ladujemy baterie 2x czyli potrzebujemy 8.8 kWh. Wiemy juz, ze zeby w Polsce pozyskac 1 kWh z naszych elektrowni trzeba wyemitowac 650g CO2 (a nawet wiecej, zwykle auta laduja sie w nocy, jest taniej ale wegiel sie marnuje).
No to 0,65kg CO2 x 8,8 kWh = 5,72 kg CO2
Sumujemy: 5,72 + 2,8 i daje nam to emisje okolo 8,52 kg CO2 na 100 km przy zalozeniu, ze jezdzimy tylko na prad z sieci.
Emisja Kodiaczkow:
Priusa nie ma w samej benzynie wiec dla przykladu podam ze emisja w Corolli 1.6 (132KM) to 137 g CO2 czyli 13.7 kg na 100 km.
Wnioski: Nie ma co porownywac Kodiaqow ale to na co mozna zwrocic uwage to to, ze taki Plug-In niby na prad a emisja 8,5 kg na 100km. Corolla w benzynie 13.7 kg CO2 na 100km.
W takiej Szwecji czy Norwegii 95% energii pozyskiwane jest z odnawialnych zrodel, co daje emisje okolo 30-50 g CO2 na kWh czyli ponad 13x mniej czyli jak dodamy do 2,8 to wyjdzie 3,25 kg / 100 km.
Jakies komentarze / wnioski ? Jesli ktos dopatrzyl sie bledow w zalozeniach to dajcie znac
https://www.electricitymap.org/?page=co ... tryCode=PL
Emisja okolo 650g CO2 na kWh (nawet wiecej - 800g CO2 ale zostanmy przy 650g)
No to wezmy jakas hybryde dla przykladu, niech to bedzie Toyota Prius Plug-in Hybrid:
Prius w benzynie (zwykla Hybryda):
Sr. spalanie: 4.6l
Emisja: 136 g CO2 / km czyli 13.6 kg na 100 km
Prius Plug-in Hybrid (122 KM):
Sr. spalanie: 1.2l/100km
Emisja: 28g CO2 / km
Zasieg: 50km
Emisja na odcinku 100km z samej benzyny : 100km x 28g = 2,8 kg CO2
Trzeba teraz naladowac baterie 2x (bo zasieg 50km):
Pojemnosc baterii: 4,4 kWh
No to ladujemy baterie 2x czyli potrzebujemy 8.8 kWh. Wiemy juz, ze zeby w Polsce pozyskac 1 kWh z naszych elektrowni trzeba wyemitowac 650g CO2 (a nawet wiecej, zwykle auta laduja sie w nocy, jest taniej ale wegiel sie marnuje).
No to 0,65kg CO2 x 8,8 kWh = 5,72 kg CO2
Sumujemy: 5,72 + 2,8 i daje nam to emisje okolo 8,52 kg CO2 na 100 km przy zalozeniu, ze jezdzimy tylko na prad z sieci.
Emisja Kodiaczkow:
Priusa nie ma w samej benzynie wiec dla przykladu podam ze emisja w Corolli 1.6 (132KM) to 137 g CO2 czyli 13.7 kg na 100 km.
Wnioski: Nie ma co porownywac Kodiaqow ale to na co mozna zwrocic uwage to to, ze taki Plug-In niby na prad a emisja 8,5 kg na 100km. Corolla w benzynie 13.7 kg CO2 na 100km.
W takiej Szwecji czy Norwegii 95% energii pozyskiwane jest z odnawialnych zrodel, co daje emisje okolo 30-50 g CO2 na kWh czyli ponad 13x mniej czyli jak dodamy do 2,8 to wyjdzie 3,25 kg / 100 km.
Jakies komentarze / wnioski ? Jesli ktos dopatrzyl sie bledow w zalozeniach to dajcie znac