Wymiana Amundsena na Columbus

Nagłośnienie, nawigacja, komunikacja między kierowcami
dj_delphin
Posty: 21
Rejestracja: 08 sie 2020, 16:25
Samochód: Skoda Kodiaq 2.0 TSI

Wymiana Amundsena na Columbus

Post autor: dj_delphin »

Wstęp:

Przed przystąpieniem do szczegółowego opisu dotyczącego wymiany systemu multimedialnego Amundsen na Columbus chciałem w szczególności podziękować pab567 z forum octavia.team, który bez wątpienia jest jednym z największych specjalistów w zakresie odblokowywania i kodowania jednostek w samochodach z grupy VAG (do niego zapraszam w kwestii odblokowania jednostek MIB) oraz użytkownikom forum Kodiaq: MałGorzata oraz danielzal za udostępnienie screenów ekranów z działającymi kodami FEC w oryginalnych jednostkach. Moja przygoda z wymianą jednostki na najwyższy model Columbus rozpoczęła się w 2016 roku gdy zakupiłem Skodę Octavia z systemem Bolero. Zafascynowany dużym wyświetlaczem w Columbus, możliwością odtwarzania plików video postanowiłem zgłębić wiedzę na temat tego czy w ogóle istnieje możliwość wymiany jednostki. W zasadzie dzięki forum octavia.team zgłębiłem podstawową wiedzę i zakupiłem odblokowaną jednostkę Columbus oraz samodzielnie zamontowałem ją w samochodzie wraz z anteną GPS, którą umieściłem w schowku, gdzie znajdowała się również jednostka. Montaż był banalny, ponieważ polegał na wyciągnięciu samej jednostki dedykowanymi wyjmakami i podłączeniu kabli na zasadzie Plug&Play. Po tym jak powiększyła się moja rodzina początkiem 2020 roku zdecydowaliśmy się na zakup Skody Kodiaq Sportline wersja 7 osobowa ze świadomym wyborem jednostki Amundsen, ponieważ Columbus kosztował wówczas prawie 10.000zł (z obowiązkowymi innymi dodatkami) – to moim zdaniem zdecydowanie za dużo za taki sprzęt. Dlatego decydując się na zakup tak skonfigurowanego samochodu, już wtedy myślałem nad późniejszą zamianą jednostki Amundsen na Columbus. Obecnie za Columbus MIB 3.0 z roku modelowego 2021 należy zapłacić 5000zł, ale niestety kosztem pozbycia się napędu DVD, slotów na karty SD i standardowego wejścia na kartę SIM. Wobec powyższego cieszę się, że obecnie posiadam najwyższy model Colubmusa MIB 2.5, gdzie nie jestem pozbawiony tych jakże dla mnie ważnych różnych form podłączania multimediów. Poniżej znajduje się mam nadzieję szczegółowa informacja na temat zamiany systemu Amundsen na Columbus w Skodzie Kodiaq (można oczywiście również wymienić np. Bolero na Columbus). Pisząc tą instrukcję najbardziej zależało mi jednak na tym by dotrzeć szczególnie do tych, którzy pierwszy raz będą mierzyć się z zamiarem zamiany jednostki, tak aby wiedzieli co ich w związku z tym czeka po drodze 😊. Wymiana koniec końcem nie jest trudna, ale niestety Skoda z roku na rok coraz bardziej zabezpiecza samochody przed wymianą takiego sprzętu, dlatego nie jest to już tak oczywiste jak chociażby przy Skodzie Octavia 3.


UWAGA! Moim celem była wymiana jednostki Amundsen na Columbus, ale wyłącznie w przypadku, gdy nie będę musiał „rozbierać” połowy samochodu po to by np. wyciągnąć jednostkę, czy zamontować dodatkowe kable. Wszystko na szczęście po wielogodzinnym studiowaniu dostępnych materiałów w sieci odbyło się w jak najmniej inwazyjny sposób bez żadnego wiercenia, przycinania kabli, demontażu słupków, zderzaków itp.


NIEKTÓRE ZDJĘCIA W INSTRUKCJI WYKONAŁEM SAMODZIELNIE, INNE POBRAŁEM Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ PRZY OKAZJI JAK SAM ZMAGAŁEM SIĘ Z PROBLEMEM MONTAŻU JEDNOSTKI, JEDNAK SPOSÓB DEMONTAŻU I MONTAŻU JEDNOSTKI JEST IDENTYCZNY JAK NA ZAMIESZCZONYCH ZDJĘCIACH.

Jednostka Columbus, skąd wziąć?

Obrazek
zdjęcie mojego autorstwa

Najlepiej jakby udało wam się kupić jednostkę Columbus pochodzącą dokładnie ze Skody Kodiaq, dlatego, że ominiecie jeden problem związany z ICC- cyfrowe wzmocnienie dźwięku dla kierowcy i pasażera. Chodzi o to, że z tego co wiem, tylko większe samochody grupy VAG wyposażane są w tą funkcję i nie wystarczy wgrać wyłącznie kodu FEC 70400 by ją aktywować, gdyż istnieje również potrzeba odpowiedniej parametryzacji, której niestety nie da się wgrać w tak łatwy sposób – o szczegółach nie będę rozpisywał by nie zaśmiecać tego tematu, jednak bez konta online w skodzie, ODIS oraz ściągniętej parametryzacji z samochodu z podobnym wyposażeniem – raczej nie obejdzie się. Dlatego na tą chwilę jeśli zależy wam Na ICC to najlepiej zakupić jednostkę pochodzącą z Kodiaqa, który miał w standardzie ICC. Jeśli zdecydujecie się na usługi kodowania u pab567 to doskonale ogarnia ten temat, ponieważ koniec końcem udało nam się uruchomić ICC w moim Columbusie (parametryzacja w Columbus była z Kodiaq o podobnym wyposażeniu jak w moim samochodzie, dlatego wystarczyło wgrać jedynie kod FEC 70400 by uruchomić działanie cyfrowego wzmacniacza głosu). O jednostki pytajcie również Pab567, posiada ich na stanie dość sporo i może je przerobić pod Kodiaqa bez problemu, ponieważ są one kompatybilne z jednostkami innych samochodów grupy VAG takich jak Octavia, Superb czy Karoq (znakiem zapytania jest tylko ICC o którym pisałem wyżej, tzn. czy wystarczy sama adaptacja z wymienianej jednostki, czy może jednak również i parametryzacja - to już musicie ustalać z pab567). Koszt zależy od tego jaką jednostkę zakupicie, czy będzie miała SIM oraz DAB+. Na jednostkę otrzymacie gwarancję działania oraz legalności źródła a na to wszystko fakturę VAT. Także legalnie, uczciwie i solidnie. Osobiście polecam zdobyć oryginalną jednostkę z Kodiaq, ponieważ taką posiadam osobiście i na podstawie jej działania opisana jest ta instrukcja. Proszę tylko pamiętać koniecznie by sprzęt pochodził z legalnego źródła oraz miał te same numery seryjne na obudowie oraz w jednostce. Nalegajcie o fakturę oraz aby znalazły się na niej numery seryjne jednostki.

Druga sprawa to ekran, należy zakupić odpowiedni pod Kodiaqa, ponieważ jego ramki różnią się np. od tych z Octavii czy Superba. Niestety przy jednostce MIB 2.5 nie da się pozostawić tego z Amundsena czy Bolero, a może i stety, ponieważ ekran Columbusa jest większy oraz ma większą rozdzielczność. Ekrany na allegro wahają się w granicach od 700-1000zł.

Adaptacje:

W zasadzie od tego zaczynamy. Abyście mieli pewność, że jednostka Columbus zagra bezbłędnie należy wcześniej wykonać na starej jednostce mapę adaptacji poprzez OBDeleven. Wówczas osoba, która będzie odblokowywała jednostkę Columbus wgra te same adaptacje do nowej jednostki i wówczas będziecie mieli pewność, że zagra wszystko idealnie i będziecie mieli rozpoznane wszystkie systemy, które zamawialiście podczas zakupu samochodu. Oczywiście taką mapę adaptacji można wykonać również VCDS, ale z racji że dla mnie prostszy wydaje się OBDeleven – wykonałem to poprzez to właśnie urządzenie. Warto go zakupić, niewiele kosztuje a zawiera mnóstwo fajnych możliwości bez większego ryzyka, że coś rozmontujecie. Jak wykonać mapę adaptacji? Poprzez wykonanie kopii zapasowej sterownika 5F i wysłanie na maila wprost z poziomu aplikacji. Pab567, który odblokowywał mi jednostkę prosił o taką mapę adaptacji w pliku .txt, ale w języku angielskim, z tym też niema problemu, gdyż OBDeleven posiada również możliwość zmiany języka. W internecie znajdziecie również instrukcje jak wykonać taką mapę adaptacji przez obdeleven poniżej podaję link: https://www.superbclub.pl/viewtopic.php ... start=1725

Chodzi głównie o to co jest napisane poniżej :)
Zrzut sterownika/ adaptacji
1. Przechodzisz do konkretnego sterownika 5F
2. W zakładkach klikasz kopia zapasowa
3. Nadajesz nazwę i zapisujesz
4. Przechodzisz do garażu i wybierasz swój samochód
5. Klikasz "historia"
6. Ikony w prawym górnym rogu
- pierwsza od lewej to filtr (możesz wybrać co potrzebujesz)
- ikona koperty (wysyłasz na maila lub zapisujesz do txt)

Demontaż starej jednostki:

W zasadzie w tym punkcie były największe schody, dlaczego? Otóż podczas wyciągania wyjmakami jednostki Amundsen ze schowka można to zrobić tylko do połowy… Skoda zabezpieczyła możliwość wyciągnięcia jednostki mocując dwie wiązki kabli spinkami do plastikowej obudowy. Bez demontażu schowka niestety nie da się wyciągnąć jednostki. Tutaj trochę początkowo się załamałem, ponieważ w większości instrukcji podane jest by demontować dolny schowek, co moim zdaniem nie jest tak łatwe i można przez nieuwagę coś pourywać – ta metoda całkowicie odpadała (dodatkowo wiele osób miało problem z ponownym odpowiednim zamontowaniem linek od otwierania schowków, gdzie w zasadzie co chwile się otwierały samoistnie). Cały czas zastanawiał mnie górny schowek, czy jest tam możliwość dostania się do jednostki podłączonych kabli. Na jednym z forów naszych wschodnich sąsiadów dotarłem do informacji, że można to uczynić demontując właśnie górny schowek. Jego demontaż to w zasadzie kilka minut bez konieczności wyjmowania takich elementów jak np. nawiewy powietrza. Górny schowek zamontowany jest 5 śrubkami typu TROX 20 (polecam sobie zakupić metalowy kątowy taki śrubokręt tak by z łatwością można było odkręcić śrubki szczególnie w dolnej części schowka, gdzie jest mniej miejsca na standardowy śrubokręt – koszt w Castoramie – około 3zł). Po otwarciu schowka górnego dwie śrubki znajdują się na samej górze pod plastikowymi zaślepkami, które proponuję podważyć jakimś plastikowym narzędziem, tak by nie zarysować jakiegoś środkowego elementu, natomiast 3 pozostałe śrubki znajdują się pod gumową matą, którą można wyciągnąć bez żadnego problemu, gdyż mocowana jest na delikatny „wcisk”. Po odkręceniu śrubek wkładamy dwie dłonie do schowka i trzymając go od samej góry pociągamy do siebie z wyczuciem tak aby go wyciągnąć. Proszę też kontrolować nawiewy tak by ewentualnie delikatnie czymś je podważyć – u mnie nie było takiej potrzeby. Po wyjęciu schowka po lewej stronie widoczna jest linka, która odpowiada za otwieranie schowka, w niektórych instrukcjach podane jest jak się ją demontuje, ale nie zalecam tego robić, bo potem ciężko jest podobnie tak to zamontować, by schowek odpowiednio się otwierał i zamykał. Ja całą operację wymiany jednostki przeprowadziłem bez demontażu linki, a schowek przesunąłem delikatnie na lewy bok i w żadnym stopniu nie przeszkadzał mi w wyciągnięciu jednostki. Jak już wyciągnąłem jednostkę to schowek delikatnie odłożyłem do wnęki by mi nie przeszkadzał przy demontażu i montażu kabli przy nowej jednostce.

Obrazek
zdjęcie innego autora
Obrazek
zdjęcie innego autora
Obrazek
zdjęcie innego autora

Po wyjęciu schowka dokładnie widać dwie wiązki kabli, które przymocowane są do obudowy za pomocą spinek, które zwyczajnie należy przeciąć odpowiednimi nożyczkami – nożykiem nie radzę, tak by nie poprzecinać jakiś kabli.

Obrazek
zdjęcie innego autora

Po odcięciu 2 spinek trzymających przewody jednej po lewej a drugiej po prawej stronie wyciągamy delikatnie wyjmakami jednostkę i w razie potrzeby popychamy również wiązki kabli tak by łatwiej można było ją wyciągnąć (jeśli dbacie o estetykę tak jak ja to proponuję przed wyjęciem jednostki zakleić taśmą ochronną plastik, który znajduje się pod panelem przednim jednostki, tak by go nie porysować przy okazji odłączania kabli). Tutaj zalecam ostrożność, bo jak się okazuje długość kabli szczególnie od czarnej kostki Quadlock nie jest imponująca, więc polecam zacząć demontaż wtyków od prawej do lewej strony gdzie na końcu znajduje się właśnie Quadlock. Większość wtyków posiada specjalne listki zabezpieczające, które należy na początku wcisnąć palcem a następnie wyciągać kabel. Z tego co pamiętam kilka z nich od radia DAB+, anteny GPS ma wysuwany listek zabezpieczający, czyli na początek odsuwany, następnie przyciskamy i wyciągamy złączkę. Warto pamiętać, że wtyczki mają różnie umiejscowione listki do zwalniania blokady, dlatego nie należy szarpać za złączki, które są zabezpieczone w ten sposób. Na początek zwalniamy zabezpieczenia a następnie wyciągamy wtyczkę.

Obrazek
zdjęcie mojego autorstwa

Montaż jednostki Columbus

Po demontażu jednostki wkładamy nową zakodowaną jednostkę od Columbusa i podłączamy kable w odwrotnej kolejności.

Obrazek
zdjęcie mojego autorstwa

Natraficie w pewnym momencie na pewną łamigłówkę, dotyczącą kolorów złączek, ale tym się nie martwcie. Jest tylko jedna zamiana kolorów poniżej podaję instrukcję co do oznaczeń złączek:
(dotyczy wymiany Amundsen z DAB+ na Columbus z DAB+ plus SIM LTE)
1. złączka żółta z Amundsen ma iść do żółtej Columbus
2. złączka różowa Amundsen ma iść do szarej columbus (Różówą wtyczkę należy przyciąć nożem - usunąć przeszkadzający "wąs" – poniżej na zdjęciach zamieściłem co należy zrobić)
3. biała do białej
4. czarna do czarnej
5 niebieska do niebieskiej
6. różowa podwójna złączka FAKRA to w columbus antena do LTE.

Obrazek
zdjęcie innego autora

Jeśli okaże się, że w swojej wcześniejszej jednostce nie mieliśmy np. anten LTE, a obecna posiada, to wówczas należy wyposażyć się w specjalne złącze - adapter fakra x2 (podane na zdjęciach poniżej) oraz dwie anteny GSM dostępne na allegro za kilkadziesiąt złotych. Anteny chowamy do górnego schowka a złącza fakra przeciskamy przez obudowę - w schowku na samym tyle znajdują się dwa podłużne otwory, przez które zwyczajnie przeciskamy bezproblemowo złącza anten LTE i podłączamy do jednostki, którą wcześniej należy podpiąć rozgałęźnikiem fakra. Także nie trzeba nić przycinać i rozcinać. Następnie wiązki tych kabli aby trzymały się solidnie zalecam przypiąć opaskami do oryginalnych wiązek kabli.

Obrazek

Obrazek

Jeszcze taka uwaga co do anten LTE. Generalnie w moimi Amundsenie nie było wejścia na sim oraz tym samym anten LTE, dlatego pomyślałem, że jak zakupie oryginalne anteny dostępne na allegro to zgrają się najlepiej, jednak nic bardziej mylnego, po zakupieniu sygnał był zerowy, ponieważ jak się okazuje ich działanie jest poprawne wówczas, gdy są zamontowane na belce tylnego zderzaka a to już wiązało się z demontażem wielu części, na które w ogóle się nie zgadzałem. Wobec powyższego testowałem różne rozwiązania i najlepszymi okazały się zwykłe anteny GSM ze złączami fakra. Włożone w górnym schowku, którego w zasadzie nie używam łapią sygnał idealnie i nie mam problemu z LTE. Można je również przykleić do obudowy schowka, ponieważ posiadają taśmę dwustronną, ale to już każdy może sobie samodzielnie przetestować najlepsze dla niego rozwiązanie. Jedyna rzecz, która występuje po podłączeniu nieoryginalnych anten LTE to dwa błędy po skanowaniu OBDeleven, które informują o przerwie w antenach, ale tym proszę się nie przejmować – zupełnie w niczym to nie przeszkadza.

Jeśli ktoś z was nie posiada Amundsena tylko niższy model jednostki np. BOLERO, który nie posiada nawigacji konieczne będzie również podłączenie anteny GPS i tutaj w zasadzie jest najmniej problemu, ponieważ każda antena na allegro ze złączem fakra będzie działała z jednostką i również bez problemu można trzymać ją w schowku. Idealnie łapie sygnał, a piszę to z doświadczenia, ponieważ wcześniej w OCTAVII wymieniałem Bolero bez nawigacji na Columbus z nawigacją przy zastosowaniu właśnie takiej anteny.

Kolejna kwestia dotyczy cyfrowego radia DAB+, jeśli we wcześniejszej jednostce nie mieliście go a montowana jednostka Columbus posiada tą funkcję to należy zwyczajnie dokupić odpowiednią antenę.

Na koniec zostaje nam demontaż ekranu Amundsen oraz montaż ekranu Columbus. W zasadzie najprostsza czynność. Należy włożyć odpowiednio dwa wyjmaki od góry i dwa od dołu, pociągnąć do siebie i gotowe - ekran połączony jest dwoma przewodami. Odłączając szarą kostkę musimy pamiętać, by również i w tym przypadku przyciąć jeden „wąs” tak aby kostka weszła do wtyku ekranu Columbus. Po podłączeniu i usunięciu wyjmaków należy ekran „wcisnąć” we właściwe miejsce – to wszystko.

Po tych wszystkich czynnościach włączamy urządzenie i cieszymy się w pełni działającym Columbusem, a co za tym idzie nieograniczonymi możliwościami jakie daje ten system. Jest tylko jedna uwaga dotycząca działania usług online skoda. O ile udało się bez problemu uruchomić usługi z zakresu CAR CONNECT i przejść pełną rejestrację (pozycja samochodu, ilość spalania, itp.), to już w przypadku „infotainment online” niestety brak jest tej funkcji w menu. Mnie to nie przeszkadza, gdyż nie korzystam z niej, natomiast jeszcze nie doszliśmy do tego co jest powodem, że nie działa, być może związane jest to z koniecznością restartu jednostki OCU. Jednak jak uda nam się rozwiązać ten problem to damy znać. Od razu zaznaczam, że sposoby związane z wyjęciem bezpiecznika i ponownej rejestracji nic nie pomogły.

Obrazek
zdjęcie mojego autorstwa

Zalecam również wykonywać wymianę w bawełnianych rękawiczkach, a szczególnie jeśli będziecie palcami bliżej podłużnej metalowej belki pod schowkiem. Jeśli dotkniecie ją palcami, to po jakimś czasie pojawi się tam nalot z rdzą. W niczym to nie przeszkadza ale wygląda mało estetycznie, dlatego jeśli już coś takiego wam się przytrafi to bierzemy wacik, nasączamy octem i dokładnie przecieramy – znika bez najmniejszego śladu.


Ile mnie to kosztowało?

Zakupienie jednostki MIB 2.5 (najwyższy model wraz z SIM oraz DAB+) wraz z ekranem od Skody Kodiaq 2020 r – 2700zł (po negocjacjach)
Kodowanie jednostki przez pab567 – 700zł
Anteny GSM - 45zł, adapter 2x fakra – 45zł, śrubokręt kątowy TROX 20 – 3zł.
Także finalnie można temat zamknąć na 3500zł o ile posiadacie OBDeleven do ściągnięcia mapy adaptacji. Jeśli nie to można zrobić to np. u znajomego lub zakupić sobie to urządzenie w wersji PRO za około 300zł – moim zdaniem warto, ponieważ daje nam duże możliwości, o których na forum poświęcone jest wiele miejsca. Można np. bez problemu samemu z poziomu gotowych aplikacji odblokować VIDEO w czasie jazdy. Przy zamówieniu zakodowanej jednostki ta funkcja jest już odblokowana.

Oczywiście wszystkie czynności związane z tematem wymiany jednostki wykonujemy na własną odpowiedzialność.



Sponsor

Wymiana Amundsena na Columbus

Sponsor


ODPOWIEDZ