Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Opis problemów i usterek wraz z ich sposobem rozwiązania
Awatar użytkownika
Bury_Kocur
Posty: 165
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:44
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Samochód: Misio 2,0 l TDI 150 kucyków + DSG

Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: Bury_Kocur »

Witajcie

Na zaprzyjaźnionym forum karawaningowym - w wątku dotyczącym trybów jazdy z automatyczną skrzynką DSG - pojawił się taki wpis:

"Nie wiem jak u Was w moim VAGu 2.0TDI, stronic na D po podpięciu przyczepy na oryginalnym sterowniku haka, zmienia charakterystykę i wyżej trzyma obroty niż bez wspomnianego ogona."

Czy ktoś z Forumowiczów posiadających fabryczny hak spotkał się z takim przypadkiem ?

Pytam , bo myślę, że kolega napisał rzecz ciekawą - osobiście jeszcze nie ciągałem Niedźwiadkiem budki - na razie jedynie podpiąłem przyczepkę do gniazda haka, żeby sprawdzić podłączenie elektryczne wykonane przez fabrykę, bo miałem wątpliwość co do fabrycznych podłączeń pinów: 9, 10, 11 oraz 13 w gnieździe haka - ale okazało się, że po podpięciu przyczepki napięcie na w/w PIN-ach się aktywują i zasilają przyczepkę.

Natomiast powyższy wpis Kolegi dotyczył charakterystyki pracy samej skrzyni DSG - osobiście jak będę za jakiś miesiąc jechał z przyczepką na przegląd do Stacji Diagnostycznej to specjalnie sprawdzę to.

Byłoby miło jakby sterownik haka widział podpiętą przyczepkę i zmieniał charakterystykę skrzyni - ale zobaczymy jak jest w realu.

Czy ktoś spotkał się w Swoim aucie z takim przypadkiem?

Pzdr
Włodek



Sponsor

Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Sponsor


Bertosz
Posty: 26
Rejestracja: 10 paź 2020, 22:10
Samochód: Zielony Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG RM2021

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: Bertosz »

Kilka wyjazdów z przyczepą już zrobiłem, ale powiem szczerze nie zwróciłem na to uwagi, a raczej nie miałem okazji tego sprawdzić, bo jak tylko podpinam przyczepę to od razu przełączam tryb jazdy na SPORT... Z ciekawości sprawdzę przy okazji... A swoją drogą, nawet na S często przełączam na tryb M, bo skrzynia usilnie próbuje przechodzić na 7 bieg, a wtedy obroty (przy 100km/h) są zbyt niskie. Wtedy w trybie M przełączam go na 6 bieg (wtedy jest ok. 2000RPM)...

bubuś
Posty: 646
Rejestracja: 04 lut 2018, 10:28
Lokalizacja: Polska
Samochód: był Kodiaq Style 2,0 TDI 140kW, 4x4, DSG + dodatki

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: bubuś »

Kodiaq z fabrycznie montowanym hakiem daje sporo udogodnień, jak: większą wydajność układu chłodzenia, wydajniejszy alternator, zapewnia stabilizację ciągniętej przyczepy (zapobiega wężykowaniu). Z chwilą podpięcia wtyczki przyczepy dezaktywuje tylne czujniki cofania, martwe pole oraz czujnik (radar) monitorujący przestrzeń boczna podczas cofania. Po odpięciu przyczepy trzeba ręcznie aktywować te czujniki, bo jeśli się o tym zapomni może spotkać użytkownika niespodzianka podczas cofania.

Nic mi nie wiadomo, by skrzynia zmieniała tryb pracy z chwilą podpięcia przyczepy (takie coś ma fabrycznie Jeep).
Nie widzę sensu jeżdzenia z przyczepą na D, bo zestaw jest nieruchawy, a skrzynia zbyt się spieszy z wrzucaniem coraz wyższych biegów, co nie służy panewkom i korbowodom.
Ja podchodze praktycznie do użytkowania auta i jeżdżę tylko na SPORT, czy to w mieście, czy na szybkich trasach oraz z przyczepą. Mam manetki i jak automat nie może dobrać właściwego przełożenia dla utrzymania optymalnych obrotów, to manetkami zmieniam bieg.
Follow your dreams :D
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

Awatar użytkownika
Bury_Kocur
Posty: 165
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:44
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Samochód: Misio 2,0 l TDI 150 kucyków + DSG

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: Bury_Kocur »

bubuś pisze:
10 mar 2023, 13:05
Kodiaq z fabrycznie montowanym hakiem daje sporo udogodnień, jak: większą wydajność układu chłodzenia, wydajniejszy alternator, zapewnia stabilizację ciągniętej przyczepy (zapobiega wężykowaniu).
Ja mam auto z fabrycznym przygotowaniem do montażu haka a sam hak dołożony został już u nas w salonie - przez serwis dilera.

Także myślę, że powinienem mieć podobnie jak piszesz.

Pzdr
Włodek

PS co jest montowane w fabryce w aucie ? - co jak piszesz:
bubuś pisze:
10 mar 2023, 13:05
zapewnia stabilizację ciągniętej przyczepy (zapobiega wężykowaniu).

bubuś
Posty: 646
Rejestracja: 04 lut 2018, 10:28
Lokalizacja: Polska
Samochód: był Kodiaq Style 2,0 TDI 140kW, 4x4, DSG + dodatki

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: bubuś »

Bury_Kocur pisze:
10 mar 2023, 20:28
bubuś pisze:
10 mar 2023, 13:05
Kodiaq z fabrycznie montowanym hakiem daje sporo udogodnień, jak: większą wydajność układu chłodzenia, wydajniejszy alternator, zapewnia stabilizację ciągniętej przyczepy (zapobiega wężykowaniu).
Ja mam auto z fabrycznym przygotowaniem do montażu haka a sam hak dołożony został już u nas w salonie - przez serwis dilera.

Także myślę, że powinienem mieć podobnie jak piszesz.

Pzdr
Włodek

PS co jest montowane w fabryce w aucie ? - co jak piszesz:
bubuś pisze:
10 mar 2023, 13:05
zapewnia stabilizację ciągniętej przyczepy (zapobiega wężykowaniu).
Nie wypowiem się w tej materii, czy przygotowanie do montażu haka obejmuje rozszerzony pakiet do holowania przyczepy. O to trzeba by zapytać w ASO.
Według mnie cena za to przygotowanie jest niewspólmiernie niska i może obejmować tylko montaż i wyprowadzenie do bagażnika wiązki przewodów zakończonych kostką, do której wepnie się przewody od haka. Powiększona chłodnica, mocniejszy alternator, dwubiegowy wentylator, to spory koszt.

Odnośnie zapobiegania wężykowaniu przyczepy, to jest to oprogramowanie i czujniki, które odczytując boczne naciski na kulę haka wywołane wężykującą przyczepą po wykryciu wartości nacisku ma odpowiednio przyhamowywać naprzemiennie wybrane tylne koła. Działanie tego jest zbliżone do działania systemu stabilizacji jazdy AL-KO ATC montowanego za okrągłą sumkę do przyczep.
System ten działa, przy wyprzedzaniu TIR, nawet przy prędkości 120 km/h przyczepa idzie za autem jak po sznurku.
Follow your dreams :D
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

Awatar użytkownika
Bury_Kocur
Posty: 165
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:44
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Samochód: Misio 2,0 l TDI 150 kucyków + DSG

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: Bury_Kocur »

bubuś pisze:
10 mar 2023, 21:11
czy przygotowanie do montażu haka obejmuje rozszerzony pakiet do holowania przyczepy. O to trzeba by zapytać w ASO.
Według mnie cena za to przygotowanie jest niewspólmiernie niska i może obejmować tylko montaż i wyprowadzenie do bagażnika wiązki przewodów zakończonych kostką, do której wepnie się przewody od haka. Powiększona chłodnica, mocniejszy alternator, dwubiegowy wentylator,(...)
Od dilera sprzedającego mi auto wiem, że owa powiększona chłodnica jest montowana, ale ja o nią pytałem.
Dowiem się dokładnie w całości tego co napisałeś.
Pzdr
Włodek

Awatar użytkownika
Bury_Kocur
Posty: 165
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:44
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Samochód: Misio 2,0 l TDI 150 kucyków + DSG

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: Bury_Kocur »

Zerknąłem rano do auta i jeżeli chodzi o chłodnicę to jest ona ogromna - zajmuje całą przestrzeń pasa przedniego i ma dwa ogromne wentylatory - większej po prostu wsadzić się w tą przestrzeń nie da.

Musiałbym zobaczyć chłodnicę w inny aucie to wtedy bym umiał powiedzieć jak się ma ta moja do innych - ale może ktoś z Kodiaqiem bez haka napisze jak jest u niego.

Co do alternatora to nie wiem - tu poczekam na poniedziałkową diagnozę w ASO dotyczącą mojego ładowania to się może coś dowiem.

Pzdr
Włodek

Awatar użytkownika
Bury_Kocur
Posty: 165
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:44
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Samochód: Misio 2,0 l TDI 150 kucyków + DSG

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: Bury_Kocur »

O - dostałem odpowiedź od dilera:


„Dzień dobry,

W przygotowaniu pod hak producent zmienia :

- wlot powietrza

- wentylator

- kratkę zderzaka

+ dodatkowo wyprowadza wiązkę przewodów z kostką zakończoną w bagażniku.

Alternator i chłodnice pozostają te same.”


Czyli sprawa się powoli wyjaśnia
pzdr
Włodek

bubuś
Posty: 646
Rejestracja: 04 lut 2018, 10:28
Lokalizacja: Polska
Samochód: był Kodiaq Style 2,0 TDI 140kW, 4x4, DSG + dodatki

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: bubuś »

Bury_Kocur pisze:
11 mar 2023, 9:42
O - dostałem odpowiedź od dilera:


„Dzień dobry,

W przygotowaniu pod hak producent zmienia :

- wlot powietrza

- wentylator

- kratkę zderzaka

+ dodatkowo wyprowadza wiązkę przewodów z kostką zakończoną w bagażniku.

Alternator i chłodnice pozostają te same.”


Czyli sprawa się powoli wyjaśnia
pzdr
Włodek
Czyli nie jest to pełne przygotowanie pod hak.
Przykładowo do gniazda przyczepy podawany jest prąd o wartości do 150W, by przyczepa podczas jazdy miała oświetlenie przednie, tylne i obrysowe, a także by mogła funkcjonować np. na postoju w trasie (pompka wody, oświetlenie wewnętrzne, itp). Brak wzmocnionego alternatora może skutkować pogorszeniem ładowania akumulatora.
W moim wozidle alternator jest najmocniejszy z możliwych, gdyż mam mnóstwo odbiorników prądu, a są nimi m.in.: elektrycznie regulowane i ogrzewane fotele kierowcy i pasażera, podgrzewana kierownica, kamery 360, czujniki cofania przód i tył, czujniki boczne w progach, przetwornica 12V/230V 150W,, podwójne wentylatory, rejestrator jazdy, smartfony kierowcy i pasażera.

Odnośnie stabilizacji toru jazdy przyczepy ciągniętej przez Kodiaqa pytałeś na forum karawaningowym ludzi, którzy o tym tyle wiedzą, co zjedzą. Zaledwie kilku osobników z tego forum ma zamontowane urządzenie AL-KO ATS, które, co by o nim nie napisać działa bardzo brutalnie - po prostu na chwilkę blokuje koło ciągniętej przyczepy aż dym z gumy leci. To ma niby wyprostować wężykujący zestaw.
W Kodiaqu jest o wiele bardziej inteligentniejszy system, a zwie się on "stabilizacja zestawu TSA". W instrukcji obsługi Kodiaqa o tym wynalazku napisano: "TSA pomaga utrzymać stabilizację zestawu w sytuacjach, w których doszło do rozkołysania przyczepy, a w efekcie całego zestawu. TSA wyhamowuje pojedyncze koła pojazdu ciągnącego, aby zmniejszyć kołysanie się całego zestawu. ...". W dalszej części instrukcji jest napisane m.in., że do sprawnego działania TSA aktywny musi być ASR. To tyle i aż tyle w przedmiotowej sprawie.
Dowiedz się w ASO, czy doprogramują Ci tego asystenta TSA. Bo jeśli nie, to słabo.
Follow your dreams :D
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

elmiko
Posty: 410
Rejestracja: 16 wrz 2021, 19:45
Samochód: Kodiaq MR2022 L&K TDI 200KM

Re: Zmiana oprogramowania DSG po podpięciu przyczepy

Post autor: elmiko »

Bury_Kocur pisze:
11 mar 2023, 9:42
O - dostałem odpowiedź od dilera:


„Dzień dobry,

W przygotowaniu pod hak producent zmienia :

- wlot powietrza

- wentylator

- kratkę zderzaka

+ dodatkowo wyprowadza wiązkę przewodów z kostką zakończoną w bagażniku.

Alternator i chłodnice pozostają te same.”


Czyli sprawa się powoli wyjaśnia
pzdr
Włodek
Pozwolę sobie się nie zgodzić ;)
Dla silnika TDI wyglada to tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

kody PR na obrazkach:
1D0 - bez haka
1M5 - przygotowanie pod hak
1M6 - zamontowany hak

W wolnej chwili - z ciekawości - jeszcze sprawdzę sobie alternatory.

ODPOWIEDZ