DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Opis problemów i usterek wraz z ich sposobem rozwiązania
Gregor
Posty: 5
Rejestracja: 28 sty 2020, 10:14
Samochód: Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4

DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Post autor: Gregor »

Cześć wszystkim! Zakładam nowy temat bo nie znalazłem żadnego podobnego problemu w tych istniejących.

Kilka dni temu zauważyłem rano po odpaleniu, że skrzynia mocno szura po przełączeniu na drugi bieg - z reguły rano słychać było po odpaleniu delikatne szuranie ale ustępowało po przejechaniu krótkiego dystansu rzędu kilkudziesięciu metrów.

Teraz szuranie jest mocno słyszalne - dźwięk przypominający delikatnie zaciśnięte hamulce. Do tego wyczuwalne są nieznacznie gorsze osiągi na drugim biegu - odczucie jakbyśmy chcieli przyspieszać mając jednocześnie wciśnięte hamulce, ewidentnie coś powoduje zwiększone tarcie. Do tego na trasie, na której z reguły spalanie oscylowało w okolicy 10,5 l / 100 km obecnie jest w okolicy 16,5 l. Skrzynia nie przechodzi też w tryb żeglowania (mam model 2020 więc nawet na D żeglowanie działa). Udaje się go wymusić delikatnie odpuszczając gaz jedynie na pochyłej drodze. Standardowo przechodził w tryb żeglowania praktycznie w każdej sytuacji.

Sprawdzałem temperaturę tarcz hamulcowych bo wszystkie powyższe objawy sugerowałyby np. zapieczone tłoczki ale wszystkie tarcze po zaparkowaniu są letnie i raczej jednolitej temperatury. Dodam, że skrzynia nie szarpie, zmienia biegi normalnie, mocy nie brakuje - słychać jedynie inny dźwięk silnika, bardziej basowy ale jeżeli coś powoduje zwiększone tarcie do pokonania przez układ napędowy to zapewne normalny objaw.

Parę dni przed tą usterką usłyszałem metaliczne stuknięcie - jakby pękł kawałek metalu lub coś uderzyło w samochód. Padał mocno deszcz, jechałem powoli za innymi samochodami, sprawdziłem auto z zewnątrz, od spodu, osłony itd. Nic dziwnego nie było widać, wtedy i przez kolejnych parę dni wszystko działało w porządku. Może to niezwiązany z problemem incydent, może jakaś gałąź, która pękła pod kołami lub kamień.

Może ktoś z Was miał podobny problem? Jestem już umówiony w serwisie ale chętnie usłyszę doświadczenia innych. Gdyby ktoś, kto nie jeździ na codzień tym autem, przejechał się nim, pewnie stwierdziłby, że nic się złego nie dzieje - może na szczęści znacznie podwyższone spalanie sugeruje, że coś jest nie tak.

Aktualizacja: przypadkiem znalazłem na zagranicznym forum podobne objawy (tyle, że dotyczyły Seata). Okazuje się, że w taki sposób objawia się w tych silnikach w połączeniu z DSG wypalanie filtra GPF. Po przejechaniu kilkudziesięciu km z prędkością autostradową problem zniknął a spalanie wróciło do normy. Szkoda, że nie ma na ten temat żadnej informacji ani kontrolki sygnalizującej wypalanie w tym stadium. Może komuś tą wiedza się przyda i nie będzie zastanawiał się co jest nie tak.



Sponsor

DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Sponsor


Saren97
Posty: 2
Rejestracja: 14 kwie 2023, 14:27
Samochód: Skoda Octavia III FL 2.0 TSI

Re: DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Post autor: Saren97 »

Witam, w końcu trafiłem na forum gdzie jest opisany mój problem. Mam bardzo podobne objawy, samochód to Octavia 3 FL z 2018r. 2.0TSI. od jakiegoś tygodnia spalanie jest wyższe jak normalnie było, samochód mam od 1,5 miesiąca. Trasy jakie nim pokonywałem to głownie 3km do pracy i z powrotem + jakaś jazda po mieście, zdążyło się pojechać gdzieś dalej. Wszystko to dlatego, ponieważ miałem do odebrania darmowy serwis w ASO(wymiana oleju i oleju DSG) tylko nie mogłem przekroczyć limitu kilometrów, więc na dłuższe trasy sobie nie mogłem pozwolić. Auto zawoziłem w środę, odebrałem dziś jest piątek. Do ASO miałem jakieś 40km drogami krajowymi 50/90. Podczas tej trasy samochód spalił absurdalna ilość paliwa ok. 9,5l/100km. Oczywiście zgłosiłem problem w ASO, podobno sprawdzili co się dało i według nich wszystko jest okej, powiedzieli że ten typ tak ma i czasami tak się może dziać... Jak wracałem to stwierdziłem że zatankuje paliwo na jakiejś lepszej stacji do pełna i "przebutuje" go oczywiście w miarę możliwości bo niestety ograniczenia prędkości. W połowie dystansu nagle samochód zaczął palić tyle ile powinien i zaczął zachowywać się normalnie czyli tak jak opisałeś wyżej.
Jak wróciłem dziś do miasta to objawy wróciły z powrotem, chyba DPF nie wypalił się całkowicie i potrzebuje dodatkowej trasy, muszę zabrać go na autostradę i wtedy się okaże czy to się sprawdzi.

Stwierdzam że to wina GPF, ale dlaczego nigdzie o tym nie pisza i nawet serwis nie wie jaka jest dokładna procedura wypalania.

Co do zachowania samochodu, mam wrażenie ze skrzynia DSG tez macza w tym palce ponieważ, za bardzo nie chce zrzucać biegów i tryb żeglowania się nie wlacza tylko bieg jest cały czas trzymany. Następny objaw to podczas jednostajnej jazdy wskazówką obrotów minimalnie podskakuje(może jakieś 50-100rpm) wydaje mi się ze to wtedy ma jakiś dotrysk paliwa i komputer nawet tego nie ogania. Kolejny to podczas zatrzymania się, skrzynia jakby do końca trzyma bieg i puszcza sprzęgło w ostaniej chwili. Dodatkowo ogólnie większe wibracje i drgania.

Ta cała ekologia nie idzie w tym kierunku, ale niestety nic na to nie poradzimy...

Gregor
Posty: 5
Rejestracja: 28 sty 2020, 10:14
Samochód: Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4

Re: DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Post autor: Gregor »

Czy jesteś pewny że w 2018 roku montowali już filtry GPF do 2.0 TSI? Co do problemu - u mnie pomogła jazda autostradową z prędkością ok. 120 km/h. Czytałem też że inaczej niż w DPF, filtr GPF wymaga rozpędzania i odpuszczenia żeby auto zwalniało własnym tempem na biegu - nie wiem co miałoby to zmienić względem stałej prędkości ale zrobiłem tak kilkukrotnie. Od tamtej pory przejechałem jakieś 2000 km i póki co problem nie wrócił a zdarzyło się to pierwszy raz od nowości czyli od 40k kilometrów. ASO potwierdziło że filtr wymagał wypalenia a skoro nie zaświeciła się kontrolka filtra to udało się skutecznie wypalić.

Awatar użytkownika
MałGorzata
Posty: 2886
Rejestracja: 09 lip 2017, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
Samochód: (Kodiaq Style 2.0 TSI 4x4 7DSG) -> -> -> Enyaq 60

Re: DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Post autor: MałGorzata »

W 2017 jeszcze nie było filtrów GPF.
----

Wysłane z mojego desktopa przy pomocy myszki lub klawisza ENTER

kedzier
Posty: 190
Rejestracja: 13 paź 2017, 12:42
Samochód: Skoda

Re: DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Post autor: kedzier »

Jeśli mnie pamięć nie myli produkcja 20TSI z GPF rozpoczęła się w 2018 roku MY2019. Do wakacji 2018 2.0 TSI CZPA był pozbawiony GPF.

Saren97
Posty: 2
Rejestracja: 14 kwie 2023, 14:27
Samochód: Skoda Octavia III FL 2.0 TSI

Re: DSG - szuranie / tarcie na 2 biegu, nieznacznie ograniczone osiągi

Post autor: Saren97 »

GPF jest montowany cos od polowy 2018 roku, wtedy weszły nowe przepisy dotyczące norm spalin.
Co do tego problemu to zauważam go tylko w mieście wczoraj zrobiłem trasę, niestety nie na autostradzie i spalanie jak najbardziej było w normie. Dzis rano odpalam, jade do pracy i znowu jakieś dziwne objawy, głownie to praca skrzyni biegów przy dojeżdżaniu i dohamowywaniu np. przed skrzyżowaniem, mianowicie tak jakby ciężko jej było zrzucać te biegi i słychać jakby bardziej sprzęgło, no i oczywiście podwyższone spalanie. W piątek jadę w dalsza trasę, wiec wjadę na autostradę i może to pomoże w jakimś stopniu.

ODPOWIEDZ