Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Opis problemów i usterek wraz z ich sposobem rozwiązania
bubuś
Posty: 646
Rejestracja: 04 lut 2018, 10:28
Lokalizacja: Polska
Samochód: był Kodiaq Style 2,0 TDI 140kW, 4x4, DSG + dodatki

Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: bubuś »

Nowoczesność skutkuje tym, że mimo prawidłowego poziomu ładowania przez alternator (14,6-14,8V), akumulator jest ładowany tylko do wartości 12,2V i ani miliwolta więcej. Elektronika/oprogramowanie nie pozwalają na więcej, do standardowego 12,5-12,6V (czyli 2,1V na celę), przez co akumulator jest permanentnie niedoładowany i w miarę szybko traci napięcie podczas usypiania czujników i postoju (u mnie po dwóch dniach bez jazdy napięcie na klemach spada do 11,7-11,8V), przez co podczas rozruchu potrafi spaść poniżej 10,0V.

Pytanie. Czy ktoś próbował, a jeśli tak, to z jakim skutkiem, dokonać przeprogramowania w ECU, by osiągnąć poziom naładowania akumulatora do 12,6V?
Uważam to za poważny problem/niedoróbke, bowiem ciągle niedoładowany oryginalny akumulator z fabrycznego wyposażenia zdechł przez to po dwóch latach, i lękam się, że wymieniony na Yuasę też może cierpieć z tego powodu.

Dzisiaj byłem z tym problemem u uznanego w mojej okolicy elektronika, który robi cuda z oprogramowaniem elektroniki w autach i gość bezradnie rozłożył ręce.


Follow your dreams :D
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

Sponsor

Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Sponsor


RobertG7
Posty: 142
Rejestracja: 21 lip 2022, 13:21
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: RobertG7 »

Proponuję odłączyć kabelek od akumulatora odpowiedzialny za system start/stop, wtedy akumulator będzie ładowany cały czas, a nie tylko przy "odpuszczonym" pedale przyśpieszenia

WuWu
Posty: 597
Rejestracja: 10 cze 2017, 23:18
Samochód: Kodiaq 1,4

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: WuWu »

Ja mam oryginalny akumulator od 5 lat i odpukać działa dobrze. Nie używam start-stop został wyłączony zaraz po zakupie bo i nie stoję na co dzień w jakiś dużych korkach.

hinio
Posty: 141
Rejestracja: 14 paź 2021, 12:54
Samochód: czekam na: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150KM 4x4

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: hinio »

A myślałem że ten problem tylko mnie dotyczy ;-(
Miałem o powyższe zapytać przy następnej wizycie w ASO (umówiłem się z elektrykiem bo od nowego czyli już ok 9m, permanentnie wywala mi bezpiecznik od gniazda zapalniczki).
Wracając do tematu akumulatora. U mnie jest trochę lepiej bo auto garażowane, ale też zauważyłem szybki spadek naładowania: po powrocie z dłuższej trasy (np: 500km) akumulator ma 12,5V. Ale już po 3 dniach stania w garażu już tylko 12,3V, a czasami spada nawet do 11.5V.
Mój poprzedni Hyundai Tucson, nawet po tygodniu nieużywania i staniu bezczynnie na dworze miał nadal 12,5V.
Start-Stop praktycznie nie używam. Niepokoi mnie raczej szybki spadek naładowania wskutek nieużywania...

RobertG7
Posty: 142
Rejestracja: 21 lip 2022, 13:21
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: RobertG7 »

hinio pisze:
16 wrz 2022, 17:32

Start-Stop praktycznie nie używam. Niepokoi mnie raczej szybki spadek naładowania wskutek nieużywania...
Wyłączenie przyciskiem Start/Stop nie powoduje, że aku będzie się normalnie ładował. Jedynym rozwiązaniem jest odpięcie przewodu przy akumulatorze.

tomek000
Posty: 97
Rejestracja: 15 sty 2020, 7:36
Samochód: Kodiaq 1.5tsi DSG Style

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: tomek000 »

RobertG7 pisze:
16 wrz 2022, 18:20
hinio pisze:
16 wrz 2022, 17:32

Start-Stop praktycznie nie używam. Niepokoi mnie raczej szybki spadek naładowania wskutek nieużywania...
Wyłączenie przyciskiem Start/Stop nie powoduje, że aku będzie się normalnie ładował. Jedynym rozwiązaniem jest odpięcie przewodu przy akumulatorze.
Nie jest to wg rozwiązanie... kiedyś mi coś (chyba kuny) przegryzły kabel o którym piszesz, ciut mnie denerwował komunikat o awarii na desce.

tomek000
Posty: 97
Rejestracja: 15 sty 2020, 7:36
Samochód: Kodiaq 1.5tsi DSG Style

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: tomek000 »

bubuś pisze:
16 wrz 2022, 10:21
Nowoczesność skutkuje tym, że mimo prawidłowego poziomu ładowania przez alternator (14,6-14,8V), akumulator jest ładowany tylko do wartości 12,2V i ani miliwolta więcej.
Z ciekawości jak/kiedy mierzysz napięcie na aku?
Właśnie poszedłem do auta pomierzyć, w ostatnich 2 tygodniach przejechałem kodiaqiem może 40km, ostatni raz w niedziele...
Pierwszy pomiar w gniazdu zapalniczki 12.11V, ale trzeba odczekać, po 3 minutach jak pousypiały się sterowniki, 12.39V, maski nie chciało mi otwierać, ale z doświadczenia wiem, że byłoby ciut więcej.

Jak auto normalnie użytkowane, to 12.5V mam zawsze na aku po kilku dniach.

Tak czy inaczej nie zgadzam się że jest ładowany tylko do 12.2V

Gdzieś czytałem, że są ładowane do 80% pojemności, co daje właśnie około 12,45V

Obrazek

RobertG7
Posty: 142
Rejestracja: 21 lip 2022, 13:21
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: RobertG7 »

tomek000 pisze:
16 wrz 2022, 20:32
RobertG7 pisze:
16 wrz 2022, 18:20
hinio pisze:
16 wrz 2022, 17:32

Start-Stop praktycznie nie używam. Niepokoi mnie raczej szybki spadek naładowania wskutek nieużywania...
Wyłączenie przyciskiem Start/Stop nie powoduje, że aku będzie się normalnie ładował. Jedynym rozwiązaniem jest odpięcie przewodu przy akumulatorze.
Nie jest to wg rozwiązanie... kiedyś mi coś (chyba kuny) przegryzły kabel o którym piszesz, ciut mnie denerwował komunikat o awarii na desce.
Komunikat wyświetlony zostaje tylko raz, po pierwszym zatrzymaniu samochodu. Później już spokój. 2,5 roku tak jeżdżę i nie ma problemów z akumulatorem itd.
Ale jeżeli to jest problemem to ok, rozumiem. Ja akurat nie lubię jak mi gaśnie auto z rozgrzaną do 700'C - 800'C turbiną tylko dlatego, że dojechałem do skrzyżowania, latem dodatkowo klima na wyłączonym silniku przestaje efektywnie chłodzić, a akumulator jest notorycznie niedoładowany

bubuś
Posty: 646
Rejestracja: 04 lut 2018, 10:28
Lokalizacja: Polska
Samochód: był Kodiaq Style 2,0 TDI 140kW, 4x4, DSG + dodatki

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: bubuś »

Po zgonie baterii z fabrycznego montażu (Bosch Silver) zakupiłem i zamontowałem japońską baterię Yuasa 70Ah 760A YBX9096 wykonaną w technologii AGM, taki jak: https://www.iparts.pl/czesc/akumulator- ... BwE#opinie

Pracuje on już blisko 2 lata (Kodiaq z listopada 2018, MR2019).
W pierwszym okresie po odebraniu auta z salonu jeździłem z wypiętą z modułu elektronicznego na plusowej klemie wtyczką, co wyłączało trwale system S/S. Moduł ten jest swoistym regulatorem napięcia akumulatora, bo nie dość, że zarządza systemem S/S, to także dba o to, by napięcie akumulatora nie schodziło poniżej gwarantującego uruchomienie silnika. Przez wypięcie wtyczki miałem przypadek, że po długim postoju na parkingu był duży spadek napięcia w baterii i nie odpaliłem auta. Musiałem pożyczyć prąd od auta syna.
Po tym incydencie dla próby wpiąłem wtyczkę od S/S do modułu i tak nadal jeżdżę, przyciskiem dezaktywując na czas jazdy system S/S.

Korzystając z auta codziennie lub co dwa dni, raz lub dwa na tydzień mierzę napięcie baterii i wnioski są identyczne (dla okresu ze zdezaktywowanym S/S i aktywnym S/S).
Pomiaru dokonuję po jeździe lub po dwudniowym postoju. Mierzę w gniazdku zapalniczki (multimetrem) oraz na klemach (posiadanym testerem akumulatorów Konnwei KW500).
Bezpośrednio po jeździe akumulator ma napięcie 12,5V, jednak z minuty na minutę w miarę usypiania czujników napięcie spada do 12,2V. Nim się uśpi całe auto jest 12,2.
Po jednodniowym postoju napięcie jest różne i oscyluje wokół wartości 12,0V (latem i 11,8V (zimą).
Zaznaczam, iż ładowanie z alternatora jest OK i wynosi 14,7-14,8V (wydaje mi się trochę za wysokie, bowiem moja amerykańska mikroprocesorowa ładowarka SCHUMACHER, ładuje akumulatory AGM/GEL napięciem max 14,4V, co wielokrotnie się powtarza przy ładowaniu akumulatora 115Ah AGM używanego w przyczepie kempingowej).

Nadmienię, iż nie tak dawno miałem okazję kilkakrotnie jeździć Hyundaiem Tucsonem (z 2020 r.) i o dziwo on po postoju też miał na klemach 12,2V. Czyżby głupota ogarnęła też innych producentów aut?

Ponadto się zastanawiam, czy czasem system Skoda CONNECT (którego licencję corocznie wykupuję) czasem nie ma udziału w rozładowywaniu baterii, bowiem łączność auta z serwerem VW może się zawieszać lub nawet nie rozłączać podczas postoju. Ale nie wiem, jak to sprawdzić.
Follow your dreams :D
Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów! Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.
Popieram akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

tomek000
Posty: 97
Rejestracja: 15 sty 2020, 7:36
Samochód: Kodiaq 1.5tsi DSG Style

Re: Zbyt niski poziom naładowania akumulatora

Post autor: tomek000 »

Wygląda jakby coś Ci rozładowywało, u mnie po kilku dniach trzyma jednak ~12.4V, a skoda connect też przedłużam więc to nie to raczej.
Jakby Ci się chciało to zmierz multimetrem, na klemach, ale otwórz maskę, zamknij auto, i zmierz np po godzinie, to jest wg. mnie najdokładniejszy pomiar, bo jest prawie pewność że wszystkie sterowniki są uśpione.

ODPOWIEDZ